Chcielibyśmy, aby każda kampania crowdfundingu udziałowego, którą przeprowadzamy, zawsze kończyła się sukcesem, dlatego dajemy wam – pierwsze cztery – łatwe w użyciu wskazówki, które pozwolą ten sukces osiągnąć.

1. Sprawdź, czy jesteś gotowy na kampanię (zob. tu)

Jeśli chcesz, aby twoja kampania zakończyła się sukcesem musisz być skupiony. Zaplanuj kampanię w czasie, kiedy nie będziesz mieć na głowie innych pilnych projektów, tak aby nic nie rozpraszało twojej uwagi. Koniecznie musisz poświęcić całą swoją energię na zaplanowanie i uruchomienie kampanii, bo pracy będzie nie mało. Jeśli obecnie jest taki czas w roku, kiedy zazwyczaj masz inne tematy biznesowe albo planujesz wakacje, przełóż plan wystartowania z kampanią na inny termin.

2. Określ cel finansowy możliwy do osiągnięcia

Niech twoim celem finansowym będzie kwota niezbędna na realizację konkretnego projektu. Na większości platform crowdfundingowych zbiórka działa według zasady „wszystko albo nic”, dlatego radzimy ci, żeby co najmniej cel minimalny zbiórki określić na realny do pozyskania od tłumu, np. 100 tys zł.
Inwestorzy będą chcieli wiedzieć na co dokładnie zamierzasz wykorzystać zebraną kwotę. Zatem pamiętaj, aby w profilu kampanii szczegółowo określić cele na jakie chcesz przeznaczyć środki z podaniem konkretnych kwot na realizację poszczególnych celów. Pozwolisz w ten sposób osobom, które zainwestują w twój biznes, nie znając jego tajników, „rozliczenie” cię z deklaracji jakie złożyłeś w kampanii. Ułatwi to wszystkim zrozumienie, dlaczego potrzebujesz pieniędzy.

3. Opracuj strategię komunikacyjną na potrzeby mediów społecznościowych

Rozpocznij budowanie swojej sieci followers’ów w mediach społecznościowych co najmniej na 1-2 miesiące przed planowanym startem kampanii, a nawet w miarę możliwości, jeszcze wcześniej. Sprawdź czy wszystkie konta, których używasz (od Twittera i Facebooka po Linkedin) są w pełni działające i mają zapewnione środki na promocję. Powinieneś móc korzystać równocześnie z różnych mediów społecznościowych, dlatego zadbaj by konta były ze sobą spięte. Dzięki temu oszczędzisz czas publikując jeden post, który równocześnie wyświetli się w innych kanałach, zamiast ręcznie publikować ten sam post w różnych kanałach. Staraj się publikować regularnie posty przez cały okres zbiórki. Pozwoli ci to na stały kontakt z twoimi potencjalnymi inwestorami. Informuj ich w szczególności o newsach z twojej branży, nowych członkach zespołu, nowych funkcjonalnościach twojego produktu czy usługi, nowych liniach produktowych oraz o wszelkich wzmiankach o twoim biznesie w prasie i mediach. Jeśli udało ci się zbudować sporą sieć społecznościową przed startem kampanii, będziesz miał grupę wyjściową, która może być zainteresowana inwestycją w twój biznes za pośrednictwem kampanii. Przeważnie dużo łatwiej jest osiągnąć cel finansowy w kampanii, kiedy zdążyłeś już zbudować swoją grupę docelową odbiorców.

4. Wykorzystuj różnego typu wydarzenia jako okazje do osobistego kontaktu

Wykorzystaj każdą okazję, aby nawiązać kontakt ze swoją grupą docelową. Jednym ze sposobów jest udział w wydarzeniach branżowych jako panelista. Przygotuj sobie listę wydarzeń, na których mogą się pojawić potencjalni inwestorzy i weź udział w jak największej ich liczbie. Wykorzystaj każde wydarzenie, w którym bierzesz udział jako przedsiębiorca, do promowania i sprzedaży swojego biznesu. W końcu, w przypadku crowdfundingu udziałowego, każdy może być twoim potencjalnym inwestorem. Wykorzystaj profil kampanii jako swoją wizytówkę i wspominaj (o nim podczas każdej rozmowy. Możesz na przykład stworzyć osobną wizytówkę wraz z adresem www, pod którym można zapoznać się z profilem kampanii. Zbieraj wizytówki osób z którymi rozmawiasz lub proś ich o adresy mailowe, abyś mógł stworzyć bazę mailingową, dzięki czemu możesz łatwo wysłać im informacje o swojej kampanii.

Kolejna część wskazówek w kolejnym artykule już wkrótce.