Sp├│┼éka Vela Poland S.A., w┼éa┼Ťciciel rozpoznawalnej marki kurortowej Tripinvest, jako pierwsza w Polsce otrzyma┼éa certyfikat Verified by Find Funds, kt├│ry potwierdza zachowanie najwy┼╝szych standard├│w przeprowadzenia rundy inwestorskiej w ramach w┼éasnej, niezale┼╝nej kampanii crowdfundingowej.

Vela Poland S.A. to jedno z m┼éodszych biur po┼Ťrednictwa zagranicznych nieruchomo┼Ťci w Polsce, ale te┼╝ jedna z najdynamiczniej rozwijaj─ůcych si─Ö agencji w Europie. Do sp├│┼éki nale┼╝y rozpoznawalna w bran┼╝y nieruchomo┼Ťci kurortowych marka Tripinvest.pl. Dotychczasowy rozw├│j pozwoli┼é na ugruntowanie pozycji na rynku hiszpa┼äskim, w regionach od hiszpa┼äskiej Costa Blanca a┼╝ do Costa del Sol. O atrakcyjno┼Ťci rynku na kt├│rym dzia┼éaj─ů na pewno ┼Ťwiadczy to, ┼╝e 2018 roku Polacy zakupili w Hiszpanii nieruchomo┼Ťci o r├│wnowarto┼Ťci a┼╝ 700 mln z┼é!

Zebrane ┼Ťrodki od inwestor├│w pozwol─ů na umocnienie pozycji lidera na polskim rynku, rozw├│j konceptu franczyzowego w Hiszpanii, a tak┼╝e wej┼Ťcie na rynki Portugalii i Francji.

O inspiracji do stworzenia Vela Poland S.A., o wyzwaniach rynku i jej dzisiejszej dzia┼éalno┼Ťci opowiada Micha┼é ─ćwierzyk – Prezes Zarz─ůdu.

1. Jak by┼éa inspiracja do stworzenia sp├│┼éki Vela Poland i dlaczego wybrali┼Ťcie rynek nieruchomo┼Ťci?

Klimat Hiszpanii, atrakcyjne ceny i nisza jak─ů jest sprzeda┼╝ Polakom nieruchomo┼Ťci w Hiszpanii by┼éa inspiracj─ů zbudowania tej sp├│┼éki.

Wcze┼Ťniej nisza i odpowiedni moment wywindowa┼é nas na lidera sprzeda┼╝y oczyszczaczy powietrza w Polsce.

Mamy aspiracje zmieni─ç rynek nieruchomo┼Ťci pod palm─ů. Posiadamy zesp├│┼é, know-how, jak r├│wnie┼╝ do┼Ťwiadczenie w ekspansji, dlatego zdecydowali┼Ťmy si─Ö zaanga┼╝owa─ç w tak olbrzymi projekt. Przed nami Portugalia i Francja.

2. Jakie by┼éy najwi─Öksze wyzwania w rozwijaniu dzia┼éalno┼Ťci operacyjnej?

Dzia┼é sprzeda┼╝y chcieli┼Ťmy stworzy─ç na bazie Polskich agent├│w nieruchomo┼Ťci ze znajomo┼Ťci─ů hiszpa┼äskiego i angielskiego, planuj─ůcych wyjazd i ┼╝ycie w Hiszpanii lub os├│b z do┼Ťwiadczeniem w nieruchomo┼Ťciach mieszkaj─ůcych ju┼╝ w Hiszpanii. O ile pozyskiwanie klienta ko┼äcowego by┼éo dla nas proste, to struktur─Ö dzia┼éu sprzeda┼╝y musieli┼Ťmy budowa─ç od podstaw.

3. Czy by┼éo co┼Ť nowego lub zaskakuj─ůcego w czasie rozwijania firmy, a z czego wynie┼Ťli┼Ťcie lekcj─Ö?

Jak w ka┼╝dej bran┼╝y i w ka┼╝dym projekcie ┼Ťcie┼╝ka by┼éa kr─Öta, ale zaskakiwa┼éa nas zazwyczaj pozytywnie. By┼é r├│wnie┼╝ moment samej pandemii, kt├│ry kr├│tkofalowo zatrzyma┼é po┼é─ůczenia lotnicze Polska ÔÇô Hiszpania, a d┼éugofalowo pom├│g┼é nam dogoni─ç konkurencje i wyczy┼Ťci┼é rynek. Nowe dla nas b─Ödzie r├│wnie┼╝ wej┼Ťcie na kolejne rynki klienckie takie jak Rumunia czy Bu┼égaria, ale to jeszcze przed nami.

4. Co wyr├│┼╝nia Was spo┼Ťr├│d innych sp├│┼éek dzia┼éaj─ůcych w bran┼╝y?

Mamy mocne korzenie w Polsce, do┼Ťwiadczenie na rynkach mi─Ödzynarodowych oraz w e-commerce. Wiemy, ┼╝e budowanie sp├│┼éki od podstaw, nastawionej na skalowanie jest trudne, dlatego planujemy nasze dzia┼éania d┼éugofalowo, co pozwala stworzy─ç mocne fundamenty.

Nie przez przypadek generujemy obroty z roku na rok wi─Öksze o kilkadziesi─ůt procent. Je┼Ťli pope┼éniamy b┼é─Ödy to wyci─ůgamy z nich wnioski tak szybko jak to mo┼╝liwe i wdra┼╝amy rozwi─ůzania w kolejnych projektach. Skupiamy si─Ö na automatyzacji. Stale analizujemy tak┼╝e nowe mo┼╝liwo┼Ťci, a przy naszym zasobie narz─Ödzi oraz do┼Ťwiadczenia kadry pochodz─ůcego z wielu bran┼╝ cz─Östo tworzymy rozwi─ůzania zanim konkurencja o nich pomy┼Ťli. Motywujemy zesp├│┼é udzia┼éami w Sp├│┼éce, jak w du┼╝ych ameryka┼äskich startupach. Skutecznie likwidujemy w─ůskie gard┼éa zanim zaczn─ů nam przeszkadza─ç. Mamy du┼╝y zesp├│┼é za┼éo┼╝ycieli i partner├│w i wszyscy jeste┼Ťmy udzia┼éowcami w sp├│┼éce, ale r├│wnie┼╝ budujemy relacje w ┼╝yciu prywatnym a projekty rozwijamy planuj─ůc kolejne kilka lat – nie kolejne kilka miesi─Öcy. Partner├│w, zesp├│┼é i kontrahent├│w traktujemy z szacunkiem.

5. Jak radzicie sobie z ryzykiem i konkurencj─ů?

Model dzia┼éalno┼Ťci Vela Poland pozwala na skalowanie biznesu na wiele rynk├│w przy jednoczesnym ograniczaniu koszt├│w wej┼Ťcia na ka┼╝dy z nich. Posiadane narz─Ödzia, zesp├│┼é oraz agencja marketingowa umo┼╝liwia pozyskanie nowych klient├│w, a tak┼╝e wej┼Ťcie na nowe rynki sprzeda┼╝y. Uruchomienie pe┼énej operacyjnej dzia┼éalno┼Ťci sp├│┼éki w nowym kraju nie wi─ů┼╝e si─Ö z potrzeb─ů konsolidacji z jakikolwiek stacjonarnym biurem, a to oszcz─Ödno┼Ťci na poziomie kilkudziesi─Öciu tysi─Öcy z┼éotych – tyle w┼éa┼Ťnie kosztuje lokalne biuro i infrastruktura potrzebna do obs┼éugi klienta (Agenci, samochody, ubezpieczenia, narz─Ödzia etc.). Bierzemy pod uwag─Ö kupowanie biur lokalnych, je┼Ťli biznes w danym kraju b─Ödzie si─Ö bilansowa┼é.

6. Dlaczego zdecydowali┼Ťcie si─Ö na emisj─Ö akcji w formie otwartej kampanii crowdfundingowej?

Traktujemy to jak reklam─Ö i zwi─Ökszenie ┼Ťwiadomo┼Ťci sp├│┼éki. Chcemy mie─ç mo┼╝liwo┼Ť─ç anga┼╝owania zespo┼éu przez ESOP, a tak┼╝e pozyska─ç nowych partner├│w i inwestor├│w. Jednocze┼Ťnie dzi─Öki emisji mo┼╝emy przyspieszy─ç pewne procesy zwi─ůzane z ekspansj─ů.

7. Czy masz jak─ů┼Ť ulubiona lokalizacj─Ö w Hiszpanii lub w innym kraju, na idealn─ů nieruchomo┼Ť─ç?

Dla mnie rynek pierwotny na p├│┼énocnym Costa Blanca jest fantastyczny do znalezienia idealnej nieruchomo┼Ťci, szczeg├│lnie o charakterze wypoczynkowym. 200 m2 powierzchni u┼╝ytkowej willi z kilkuset metrow─ů dzia┼ék─ů, pokojami dla go┼Ťci i basenem widokiem na g├│ry i morze to marzenie wielu os├│b, tak na prawd─Ö dost─Öpne za przyst─Öpn─ů cen─Ö. Tym bardziej ┼╝e hiszpa┼äskie banki nie tylko kredytuj─ů zakup takich nieruchomo┼Ťci przez obcokrajowc├│w, ale tak┼╝e daj─ů atrakcyjne oprocentowanie.

8. Jaka jest najlepsza rada, kt├│r─ů kiedykolwiek us┼éysza┼ée┼Ť?

Szcz─Ö┼Ťcie to wypadkowa przygotowania i dzia┼éania.

9. Jak─ů zasad─ů kierujesz si─Ö na co dzie┼ä?

Du┼╝ych projekt├│w i du┼╝ych pieni─Ödzy nie buduje si─Ö samemu. Du┼╝e rzeczy robi si─Ö zespo┼éowo. Bill Gates, maj─ůc kilka procent Microsoftu, by┼é w swoim czasie najbogatszym cz┼éowiekiem na ┼Ťwiecie. Chc─ůc osi─ůgn─ů─ç wycen─Ö rz─Ödu kilkuset milion├│w dolar├│w, trzeba utrzymywa─ç odpowiedni─ů dynamik─Ö firmy. Potrzebna jest ci─Ö┼╝k─ů praca, cz─Östo kilkana┼Ťcie godzin dziennie (wi─Öc nie polecam ka┼╝demu). Trzeba budowa─ç zaufanie i relacje latami, bo bez tego nie zostaniemy liderem w ┼╝adnej bran┼╝y.